OVER MIJ

Jeroen windmeijer tekening

Introductie

Jeroen Windmeijer (1969) is van huis uit cultureel antropoloog met een grote liefde voor Latijns-Amerika. Jaren werkte hij als niet-gelovige docent godsdienst op een christelijk lyceum in Leiden.

Hij heeft een fascinatie voor godsdiensten in het algemeen en voor het (vroege) christendom en de figuur van Jezus in het bijzonder. In korte tijd heeft Jeroen een stevig oeuvre opgebouwd dat een grote schare lezers kent, die almaar groeit.

Zijn werk is inmiddels naar vijf talen vertaald en hij verkocht al meer dan 250.000 boeken. De Engelse vertalingen van de Leidse trilogie hebben stuk voor stuk internationaal op #1 gestaan op Amazon.com.

Antropologie

Ik ben geboren in Delft en opgegroeid in Pijnacker, maar sinds mijn studententijd woon ik al in Leiden. Aan de Universiteit Leiden heb ik culturele antropologie gestudeerd, met als specialisatie Latijns-Amerika. Voor mijn afstudeeronderzoek woonde ik zes maanden in een indiaans dorpje op de Boliviaanse hoogvlakte aan de oevers van het Titicacameer. Ik heb een dochter, Dünya, van 17 jaar oud.

Wereldgodsdiensten

In 2001 ben ik gepromoveerd op een onderzoek naar de Otavalos, een indiaanse bevolkingsgroep in Noord-Ecuador. Vervolgens heb ik voor Djoser gewerkt als reisleider in Venezuela, Mexico, Guatemala en Belize, maar ook in Egypte. Ik ging opnieuw studeren aan de Universiteit Leiden, Wereldgodsdiensten deze keer. Na de lerarenopleiding was ik twaalf jaar leraar godsdienst op het Visser ’t Hooft Lyceum Leiden. Sinds 1 januari 2019 ben ik voltijds schrijver en sta ik onder contract bij uitgever HarperCollins Holland. Daarnaast breng ik boeken uit via Xander Uitgevers en Kluitman.

Iets opsteken

Mensen vragen vaak aan me: heb je nog een bepaalde boodschap met je boeken? Ik ben echt een leraar in hart en nieren, kom ook uit een echte lerarenfamilie. Het willen onderwijzen zit er dan ook heel sterk in. Met mijn boeken wil ik niet alleen een spannend verhaal vertellen dat mensen vermaakt, maar ik wil dat ze er ook iets van kunnen opsteken. En dat kunnen dan feiten zijn bijvoorbeeld over de parallellen tussen het christendom en andere religies rond het Middellandse Zeegebied in die tijd. Maar ook een nieuwe kijk op een verhaal, zoals Jacob en ik in Het Evacomplex een nieuwe visie bieden op het scheppingsverhaal van de mens zoals dat in Genesis staat.

Grote zeggingskracht

Het gaat bij mij om de kracht van verhalen. Het gaat denk ik altijd om de boodschap die in een verhaal zit, de laag erónder. Iets hoeft ook helemaal niet waargebéurd te zijn om wáár te zijn. Je kunt een film kijken en daar helemaal ondersteboven van zijn terwijl die film van A tot Z verzonnen is, met acteurs die een tekst uit het hoofd geleerd hebben. Maar blijkbaar heb je dan iets in het verhaal herkend dat je aansprak, dat jou iets waardevols vertelde over het leven. Zo laat ik in mijn boeken ook zien dat zelfs bewijsbaar verzónnen verhalen toch een grote zeggingskracht kunnen hebben.